20 oktober, 2016

Återkoppling från Göteborg inspirerar

20 oktober 2016 Idag föreläste jag och Julia för pedagoger som odlar, eller ska börja odla med barn i Göteborg. Vi vet av erfarenheter från Ett Grönare Lund att feedback  och utvärdering är otroligt värdefullt för att utvecklas. Det kan också kännas lite läskigt. Vi delade ut enkla lappar och ställde tre frågor. Skriv:

  • - en sak jag lärde mig idag
  • - en sak som inspirerade mig och
  • - något jag skulle vilja höra/veta mer om.

Svaren läste vi på vägen hem. Några frågor kom också upp och kunde besvaras muntligt på plats.

En sak jag lärde mig idag:

  • Delning av äpplet. Fördelningen konkret!
  • Äpplet – att vi har så liten yta att odla på.
  • Engagera föräldrar för att få trädgården/ odlingen att överleva under sommaren
  • Odla i badkar = smidigt, går att höja för handikappanpassning
  • Hur många projekt som pågår.
  • Att det finns stadsodling i Lund. Kul!
  • Att odlandet i skolan/stadsodlingar är så utbrett och på framfart.
  • Att det finns stort engagemang i Sverige.
  • Bredden på satsning på odling och att det finns flera olika odlingsprojekt.
  • Att använda träspill och solrosstjälkar till insektshotell.
  • Jag visste inte tidigare hur liten del av jordens yta som vi kan odla på.
  • Att det finns en tradition i Sverige av skolodling tidigare på 1900-talet.
  • Intresset och samhörigheten med odling.
  • Jag visste inte att  många unga vuxna var engagerade i odling.
  • Kopplingen till ämnen som matematik, svenska m.m.
  • Se vinsten i det lilla. Allt engagemang berikar.

En sak som inspirerade mig

  • Demokrativinsten inspirerade mig
  • ”Om du inte älskar att odla kan du snickra, måla och bygga”
  • Att man kan göra mycket runt om (bygga/måla) för de som inte är så odlingsintresserade.
  • Hela föreläsningen! Odling kopplat till demokrati – hållbarhet. Delaktighet ger så mycket.
  • Anordna fröbytardag.
  • Litteraturtipsen
  • Det är inspirerande att höra hur engagerade eleverna blir i arbetet.
  • Har arbetat med pedagogisk odling sedan 2013 så jag kände igen mig mycket i era erfarenheter! Bra och intressant!
  • Att det finns så mycket pedagogisk odlingsverksamhet ute i landet. Vi är på rätt väg!
  • Exempel på självbevattnande krukor.
  • De självvattnande krukorna.
  • Återvinning, att odla i badkar m.m.
  • Att vi måste ha en fyrstegskompost för maskar till vår skolträdgård.
  • Ägandekänslan.
  • Odla tillsammans med nyanlända.
  • Jobba med fairtrade-dag på skolan.
  • Vill odla ännu mer.
  • Tips kopplade till olika ämnen, boken, fira fairtrade-dagen. Bra föreläsning!

Något jag skulle vilja höra/veta mer om

  • Hur barn/nya anmälde sig. Fanns alltid ett frivilligt val? I skolan blir det ju för alla.
  • Hur det fungerar i andra skolor/ länder.
  • Hur man kan få till engagemang på sommaren när skolan är slut.
    SVAR: Vi vill gärna höra om olika exempel. Lär HÄR om en av våra lösningar.
  • Hur bibehåller man intresset hos kollegor och elever?
  • Hur får man projektet att fortleva?
    SVAR: Måste det fortleva? Kan det leva vidare i annan form, t.ex genom att det efterlämnat en metodbok eller blogg?
  • Konkreta tips.
  • Odling
    SVAR: Kul! Vi håller även föredrag med fokus på odling. Läs gärna HÄR eller kapitel 4 om du  har boken Växa & gro.
  • Enkla tips på vad man kan odla
    SVAR: Se sidorna 65-70 och 81-82 i boken Växa & gro.
  • Beslutstrappan.
  • Mer om tillvägagångssätt när det gäller barnens delaktighet.
  • Mer tips om hur ni arbetar praktiskt.
  • Konkreta demokratiövningar kopplat till odling.
    SVAR: Läs några exempel HÄR.

 

Det är lärorikt att låta folk svara skriftligt. Lämnade vi för lite utrymme muntligen?
Och ställde vi den slutna frågan ”Har ni några frågor?”  eller den öppna frågan ”Låt oss höra en reflektion eller nämn något som du vill veta mer om!”

Flera av ämnena som kom upp på den sista skriftliga frågan delades muntligt efteråt.

Något av det  jag bär med mig denna gång är att nästa gång ska jag planera minst en kvart till att ta hand om  det som finns i huvudet på åhörarna efter föredraget. Och att det är otroligt värdefullt att dela personliga erfarenheter ansikte mot ansikte. Efter oss berättade en pedagog hur de hade jobbat med odling på skolan där hon var anställd – med hjälp av enkla bilder och konkreta små berättelser från vardagen. Det var lätt att fastna – men jag hade ju ett tåg att passa.

 

/Sara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>